آشنایی با برج خاموشان - یزد


برج خاموشان را به نام برج سکوت یا دخمه زرتشتیان نیز شناخته میشود. دخمه یا برج خاموشان سردابی است سنگی که در قدیم زرتشتیان مردههای خود را در آن قرار میدادند.

دخمه در فرهنگستانهای مختلف معانی مختلفی دارد؛ مثل گورخانه گبران، سردابهمردگان، خانه زیر زمینی برای مردگان، گور و گورستان زرتشتیان. دخمهها معمولا بر فراز بلندیهای شهر ساخته میشده است. زرتشتیان در گذشته مردگان خود را به دخمه میبردند و با آیین خاصی در مرکز این دخمهها قرار میدادند.

سطح داخلی برج خاموشان به صورت پهنهمسطح و گردی است که تمام آن با تخته سنگهای بزرگ پوشیده شده و از سه بخش زنانه، مردانه و بچگانه تشکیل شده است.

برج خاموشان - یزد

نوار دایرهانتهای دخمه که به دیوار اطراف دخمه چسبیده، به مردها اختصاص داشته و نوار دایره میانی بعد از قسمت مردها، مخصوص زنها بوده است.

نوار دایره داخلی بعد از زنها هم جایگاه کودکان بوده است. اما در مرکز همه این نوارها، یک چاه بزرگ به نام استودان (استخواندان) قرار دارد.

استخواندان عبارت است از چاهی که در مرکز برج حفر میشده تا بعد از پاک شدن اسخوانهای مردگان از گوشت و پوست و غیره، استخوانها را در آن چاه قرار دهن

آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: